Da jeg bestemte meg for å publisere mine små eventyr fant jeg fort ut at jeg ville noe annet enn å føye meg inn i en lang rekke barnebokforfattere som skriver historier for barn. Selvfølgelig skal fortellingen fenge barnet, gjerne gjenspeile deres virkelighet og helst være tankevekkende.

Men for meg var ikke det nok. Jeg ønsket et mer helhetlig konsept.

nr 3 i Olle-serien

Mestringsfølelsen

Som lærer for forskjellige alderstrinn og nivåer hadde jeg lagt merke til at elvene sjelden fortalte at de var lesehester. Jeg hadde en mistanke om at en av grunnene for dette kunne være at mye som er på marked kan virke uoverkommelig på grunn av omfanget og dermed ikke inviterer en ikke-leser til å gi det en sjanse.

Derfor er historiene mine korte og kapitlene også. Barnet skal mestre å lese det selv og ikke bli lei underveis. Hvis den blir lest for skal den ikke miste konsentrasjonen underveis.

Konsentrasjonsevnen

Siden konsentrasjonsevnen synes å være en utfordring når man er liten og helst ikke vil sitte i ro, hadde jeg ideen med å bryte teksten med illustrasjoner som barnet kunne fargelegge. Inspirert av at mange av oss selv skribler eller tegner mens vi lytter, er disse tegningene fortrinnsvis plassert på høyresiden av boken. Tanken bak det er at en liten spirrevipp som sitter til høyre av den som leser kan fargelegge samtidig. Da er del lettere å holde seg i ro.

VARIASJON FOR FOKUS, HUSK, NYSGJERRIGHET

Men tegningene har også en annen hensikt:

Fargelegging trener finmotorikken, barnet kan bruke sin fantasi og ta eierskap i figurene ved å bestemme hvordan scenen skal utformes fargemessig. Videre kan man bruke kunstverket til å memorere hva man har lest før man fortsetter med lesestunden. Dermed trenes hukommelsen.

For å variere ytterligere finnes oppgaver i bøkene. F.e. finn 5 feil, labyrint, kryssord. Disse hjelper å fokusere, huske og oppdage.

finn feil fra bok nr 2 i Olleserien

Jeg har bevisst valgt A-4-format for at bildene skal være hyggelig å fargelegge og skriften stor nok for lese-nybegynnere. Heftene skal brukes, brettes, tegnes i – ikke settes i bokreolen. De er egnet for litt større barnehage- og for barneskolebarn og det finnes bøker for alle årstider. Barnebøkene mine er altså oppdagelses- og aktivitetshefter like mye som eventyrbøker. For selv om de er godt plantet i barnets hverdag og virkelighet har de elementer fra drømme- og fantasiverden når det dukker opp tusser, nisser og drager.

nr 2 fra Rafi-serien

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s