I et tidligere innlegg har jeg skrevet hvorfor jeg valgte å gi ut bøkene mine i selvforlag, som indieforfatter som det så fint heter. Ved å trykke på linken kan du lese grunnene: https://ingridstruemke.wordpress.com/2022/02/14/hardcore-indieforfatter/

I dag vil jeg gjerne forklare mine tanker rund prising og markedsføring.

Det er flere muligheter for en indieforfatter å selge bøkene sine. Man kan for eksempel gå den helt tradisjonelle veien via registrering i bokbasen og salg i etablert bokhandel.

Men jeg er født konsekvent – noen ganger til grensen av det plagsomme 😉 – så jeg gjør det ikke slik. Jeg anser det som problematisk hvor mange ledd som er involvert før boken kommer i handelen, men særlig kritisk er jeg til hva som kjøpes inn og plasseres på attraktive plasser og hvor fort bøkene kommer på salg til spottpris. I dette systemet blir ingen ukjent forfatter og i hvert fall ingen indieforfatter prioritert eller hjulpet frem.

Foto Mona Hauglid

Derfor har jeg valgt en helt annen vei:

Hver gang du kjøper en av mine bøker, enten via PM eller en av de digitale bokkatalogene de er oppført i, pakker og forsender jeg den selv. Derfor kan du også be om signering eller dedikasjon samtidig som du bestiller.

For å gjøre det forutsigbart for deg opererer jeg med fastpriser: Boken «Endelig Gammel» koster fritt levert 359,- fom 15.august etter at Bring økte prisene fom den 1.august. Barnebøkene koster 129,- per stykk. Skulle portoen bli høyre enn innbakt i fastprisen tar jeg det på meg. Fair deal?

Alternativ kan du hente direkte hos meg, i forbindelse med et arrangement, eller på stand hvis jeg deltar på et marked. Da er prisen 300,- / 100,- (så lenge jeg enda har bøker fra dette opplaget).

Når det gjelder markedsføring velger jeg å satse på tillit. I en verden der vi blir bombardert med høylytt reklame og de store aktørene uansett har økonomiske muskler jeg ikke vil kunne matche, holder jeg meg til åpenhet, tillit og personlig kontakt.

Du skal vite hva jeg tenker og hva jeg skriver om.

Hvis det passer for deg og du vil vite mer, kommer du sannsynligvis til å kjøpe den ene eller andre av bøkene mine.

Hvis du syns det er uinteressant skal du slippe å sitte igjen med en bok du ikke liker og en utgift som irriterer deg.

Også er det dette med anbefalinger. Fornøyde lesere forteller om boken eller gir den i gave til noen de tror vil like den. Da skaper den glede.

Og det er det jeg vil.

Motivere, inspirere, gjøre en om så bitteliten positiv forskjell. At ikke alt passer for alle er noe også jeg må leve med. Men når det passer og gleder betyr det så uendelig mye for meg.

Oversikt over mine publikasjoner finner du her: https://ingridstruemke.wordpress.com/boker/

Legg igjen en kommentar